Wyznaczenie mentora dla osoby rozpoczynającej pracę to świetny pomysł.
Oznacza to, że nowy pracownik ma jedną konkretną osobę, do której może się zwrócić, gdy ma problemy lub gdy chce uzyskać odpowiedź na nurtujące go pytanie. Może to również zwiększyć pewność siebie osoby rozpoczynającej pracę i pomóc jej szybciej się zaaklimatyzować.
Jednak nie każdy nadaje się na mentora. Ważne jest, aby wybrać kogoś, kto ma wiedzę i doświadczenie, ale ważne jest również, aby spojrzeć na typ osobowości.
Nie jest dobrze wybrać introwertyczną osobę na mentora dla kogoś, kto jest ekstrawertyczny. Te dwie osoby będą się po prostu ścierać, a początkujący nie otrzyma od swojego mentora tego, czego potrzebuje. Jednak ekstrawertyczny mentor jest dobrym wyborem dla introwertycznego lub nerwowego nowicjusza. Ich energia będzie zaraźliwa i pomoże nowemu pracownikowi uspokoić się i poczuć pewniej.
Nie trzeba dodawać, że należy również wybrać kogoś, kto zgadza się na bycie mentorem w pierwszej kolejności. Nie jest to rola, za którą dana osoba otrzyma dodatkowe wynagrodzenie, choć jest to coś, co może umieścić w swoim CV. W takim przypadku należy zapytać ludzi, którzy chcieliby działać w charakterze mentora, a następnie ustalić, kto jest najlepszy z puli osób, które zgodziły się na taką możliwość.
Tylko dlatego, że masz bardzo doświadczonego członka personelu, który powiedział, że chciałby być pracownikiem, nie oznacza to również, że jest on odpowiednią osobą do tej pracy. Jeśli nie jest on znany z tego, że jest bardzo przystępny lub cierpliwy, nowy pracownik nie będzie czuł się komfortowo zadając mu pytania, nawet jeśli posiada on bogatą wiedzę, którą może przekazać.
W takim przypadku należy znaleźć kogoś, kto ma wiedzę i doświadczenie, ale jest również cierpliwy i przystępny. To delikatna równowaga, którą musisz stworzyć, ale kiedy już znajdziesz idealną osobę do tej roli, szybko przekonasz się, że mentoring jest bardzo przydatnym i cennym narzędziem, na którym mogą polegać nowi pracownicy.